Interview met Mark Willems, zaakvoerder van t s j i n g

By November 26, 2015 Project, Uncategorized No Comments
tsjing2

Het team van Mark Willems haalde met hun crowdfundingcampagne reeds een mooie 133% van het doelbedrag van 110.000 euro op (waarvan 60.000 euro via business angels) met nog 10 dagen te gaan. Lees hieronder hoe zij hun campagne en ons crowdfundingatelier hebben ervaren.

t s j i n g is een mobiele app die ervoor zorgt dat rijen in bars, op festivals, op events, … vermeden worden doordat de gebruiker met zijn smartphone kan bestellen en betalen. De uitbater ziet wie er eerst besteld heeft en kan op die manier een efficiëntere service leveren. Het team achter t s j i n g wilde graag €110.000 ophalen waarvan minstens €50.000 via crowdfunding om een snelle groei mogelijk te maken.

De campagne van t s j i n g loopt nog tien dagen maar Mark Willems en zijn team haalden al 133 % van hun doelbedrag op! We stelden hem enkele vragen over de campagne en zijn deelname aan het crowdfundingatelier.

Wat verwachtte je bij de start van je crowdfundingcampagne?

‘We voelden dat mensen erg openstaan voor de app, ze zien t s j i n g als oplossing bij het wachten om te bestellen of betalen in horecazaken, op festivals, …  Die wachtrijen zijn een grote frustratie! Daarom leek crowdfunding ons dé manier om geld op te halen. Mensen willen echt een oplossing. Daarnaast wilden we ook beschikken over ambassadeurs die t s j i n g mee in de markt zetten. De funders hebben verschillende achtergronden, ervaringen en inzichten. Hun input is dan ook zeer waardevol voor ons.

Wanneer je een investering van risicokapitaalverschaffers wilt binnenhalen, moet je marktvalidatie kunnen laten zien. Onze campagne nam letterlijk een vliegende start, op tien dagen hadden we ons doelbedrag al bereikt. En dat zonder grootschalige campagnes op te zetten. Dat zou alvast een stuk voor die validatie moeten zorgen. We hadden wel verwacht dat het succes van de campagne  één en ander sneller in beweging zou brengen, dan is het erg fijn dat het ook uitkomt!’

Jullie kozen ervoor met het platform Bolero te werken. Hoe heb je die keuze gemaakt?

‘We wilden graag geld ophalen in ruil voor aandelen. We hebben er lang over nagedacht en uiteindelijk zeer bewust voor Bolero Crowdfunding gekozen. Hun professioneel platform, hun strenge kwaliteitsnormen en hun sterke wil om crowdfunding op de kaart te zetten hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.’

Waarom heb je gekozen om op basis van aandelen te crowdfunden?

‘Om geëngageerde ambassadeurs te krijgen is het belangrijk dat zij zich verbonden voelen met je bedrijf. Via aandelen bewijzen mensen dat ze écht in je onderneming geloven want ze durven een risico nemen door op die manier te investeren in je bedrijf.’

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe is die bij jullie gelopen?

‘Ik moet toegeven dat onze voorbereiding minder uitgebreid was dan we origineel gepland hadden. Ons bedrijf is nu een jaar operationeel en de aanvragen komen vlot binnen. Helaas hebben we maar een klein team. Daardoor hebben we erg volle agenda’s waardoor we onze planning en prioriteiten continu moeten herbekijken. Maar ik denk dat onze commerciële en operationele activiteiten voor heel wat visibiliteit gezorgd hebben, wat indirect een goede voorbereiding van onze campagne was.

Toen we begonnen aan de voorbereiding gingen we onmiddellijk goed vooruit. Ons online dossier bijvoorbeeld was snel klaar. Ook hadden heel wat mensen in de loop van het jaar al meermaals bevestigd dat ze interesse hadden om in t s j i n g te investeren. Die mensen hebben we persoonlijk ingelicht bij de aanvang van onze campagne. We wilden ook nog mailingcampagnes uitsturen maar daar hadden we uiteindelijk de tijd niet meer voor.’

In welke mate hebben de crowdfundingateliers een meerwaarde geleverd aan de opstart van je campagne?

‘Uit onervarenheid en onwetendheid zouden we ongetwijfeld een aantal zaken minder goed aangepakt hebben. De inzichten die we gekregen hebben tijdens de ateliers hebben de kwaliteit van ons online dossier aanzienlijk verbeterd en we hebben ook de activatie van de crowd veel sterker kunnen organiseren.’

Welke tip geef je aan andere ondernemers om hun familie en vrienden te overtuigen om te backen?

‘Vertel hen in de eerste plaats in detail waar je mee bezig bent, hoever je staat en waar je naartoe wil. Ga er niet van uit dat ze dit zelf wel (correct) opgepikt hebben.

Verkoop jezelf en je bedrijf niet. Laat zien dat je er zeer sterk in gelooft maar dat je nog een hele weg af te leggen hebt en dat je zeer specifieke middelen nodig hebt om je droom te kunnen realiseren. Je familie en vrienden zien het beter als een steunbetuiging dan als een investering. De kans dat het misloopt is altijd groter dan de kans op succes. Het is belangrijk dat ze dit beseffen, anders worden het wel heel vervelende Kerstfeestjes ;-).’

Je hebt het doelbedrag reeds gehaald met nog enkele dagen te gaan. Gaan jullie nog specifieke acties ondernemen?

‘We zouden graag het plafond van 145 % halen maar het is zeker geen drama als we er onder zouden landen. We blijven continu relevant nieuws delen met onze volgers via het Boleroplatform en op sociale media. Mogelijk lanceren we nog een last call in onze laatste week.’

Campagne

Website