QuizWitz

By November 26, 2015 Uncategorized No Comments
QuizWitz

QuizWitz heeft onlangs een crowdfundingcampagne mogen afsluiten met 101% op de teller. In totaal haalde CatLab Interactive, het bedrijf achter deze interactieve quiz, een mooi bedrag op van €5.078. Hieronder vertelt deze deelnemer van het crowdfundingatelier in Antwerpen over zijn ervaringen.

Wat waren je verwachtingen? Was je ergens bang voor, voor de start van de campagne?

We wisten op voorhand dat crowdfunding veel werk en tijd kost. Dat is ook de reden waarom onze beslissing om te gaan crowdfunden gepaard ging met heel wat vergaderingen. Het is uitermate belangrijk om je team volledig op dezelfde lijn te krijgen. Het is namelijk dat team dat de campagne tot een succes kan brengen.

Voor we aan de voorbereidingen begonnen, waren we erg enthousiast. Een van de grootste uitdagingen bleek om jezelf realistisch op te stellen. Je wil al je dromen gaan verwezenlijken, maar het blijft een campagne die beperkt is in tijd, en waarvoor je heel wat engagement naar boven moet halen.

Ten slotte kwam de keuze van het platform ter sprake. Dezer dagen komen er geregeld ook platformen bij, wat dat alles nog bemoeilijkt. In de nasleep van die bespreking besloten we een nationale campagne te doen en om te kiezen voor een nieuw platform.

Je hebt met het platform Hello Crowd! gewerkt. Hoe heb je het platform gekozen? Wat was er belangrijk bij de keuze van het platform?

We hebben gewerkt met Hello crowd!, een nieuw Belgisch reward based crowdfunding platform dat volledig gebaseerd is op Ulule. Onze campagne was dus zichtbaar op beide platformen. Omdat Hello Crowd! net wat later live ging, hebben we in het begin van de campagne vooral de Ulule-link gedeeld. Doordat de twee platformen goed samenwerken kregen we van beide kanten belangrijke feedback. Die keuze hebben we ook niet zomaar gemaakt. We beseften goed dat er veel vanaf hing. Een nationaal gerichte campagne leek ons interessant om de simpele reden dat we op onze eigen markt al wat voet in de aarde hebben. Daarnaast konden we zo zelf gaan pitchen en evenementen organiseren.

Welke meerwaarde hadden de crowdfundingateliers voor jouw project?

Eerst en vooral hebben de ateliers ons een belangrijke kennismaking geboden met crowdfunding zelf. De theorie, de actuele situatie en status van crowdfunding in België en Europe werden uitvoerig besproken. Vervolgens gingen we samen aan de slag om onze teksten op te stellen en de rewards uit te werken. Met samen bedoel ik hier niet alleen de begeleiders van het atelier, maar ook de andere deelnemers kunnen je helpen en je kan er ervaringen mee uitwisselen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe is bij jullie de voorbereiding gelopen?

De voorbereiding moest best snel lopen, aangezien we enkele beurzen hadden gepland en die uiteindelijk ook hebben kunnen meepikken in onze communicatie. Dat gezegd zijnde, verliep alles best vlot. We konden een video opnemen dankzij Hello Crowd! en onze teksten werden nagekeken in de ateliers, zo ook door de mensen van Ulule. We vertaalden zelf alles van het Nederlands naar het Engels.

Een van de grootste uitdagingen was de uitwerking van de rewards. Die op een juiste manier koppelen aan het publiek en aan de prijs die we erop kunnen plakken verliep moeizaam. Het is een proces dat erg belangrijk is en waarvoor we toch enkele externe mensen hebben ingeschakeld om mee te denken. Dat maakt van hen ook meteen ambassadeurs van je project. Zij zullen zich verantwoordelijk voelen voor de goede werking van de rewards. Achteraf gezien hebben we wat te veel verschillende rewards aangeboden. Een beperkter aantal met duidelijke stappen in prijsklasse engageren namelijk beter.

Wat is je beste tip aan andere ondernemers om hun familie en vrienden te overtuigen om te backen?

Het belangrijkste is eerst en vooral dat je vrienden en familie zien wat het project voor jou betekent. Je passie delen en daarbij ook heel duidelijk maken op welke manier ze jou helpen. Hun steun vormt de basis om het project tot een goed einde te brengen. Je begint namelijk steeds bij je ‘intimi’, dat zijn de mensen die je op een persoonlijk niveau kent.

Speel wel steeds in op het feit dat jouw project hen ook positief zal beïnvloeden als het slaagt. Elk project heeft namelijk een reden van bestaan nodig. En die komt meestal voort uit een noodzaak die bestaat bij je doelpubliek. Maak hen dus duidelijk dat jouw project ook hun leven gemakkelijker en plezieriger kan maken, of de wereld rondom hen positief kan beïnvloeden.

Wat zijn volgens jou de voordelen van crowdfunding?

Het grootste voordeel is dat het ook een community opbouwt. Je engageert mensen die in contact komen met je bedrijf en je project of product. Daarnaast leer je heel erg veel dingen bij over je markt en kan je veel feedback verzamelen. Ten slotte leer je creatief omgaan met je eigen project. Wij zijn bijvoorbeeld begonnen met QuizWitz Live events te organiseren. Spelers spelen er in teams van vier personen samen op één tablet. Een host leest dan de vragen voor en op het grote scherm wordt er een korte versie van de vraag afgebeeld. Die quizavonden zijn vast een succes en we hopen die verder te zetten om onze positie als quizmakers te verankeren!