Dossier Crowdfunding in Maandblad Ondernemers

By April 9, 2015 News No Comments
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voka- Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland publiceerde in het aprilnummer van het magazine Ondernemers een volledige dossier over crowdfunding. Ook Douw en Koren, een crowdfunding consultancy bureau, werd geïnterviewd. Lees het volledige interview hier:

Crowdfunding adviesbureau Douw & Koren is internationale koploper op het gebied van crowdfunding. Zes jaar geleden zagen ze een gat in de financieringsmarkt: crowdfunding. Simon Douw, medeoprichter, vertelt ons over de positie van België op de crowdfunding markt.

Waarom zijn jullie gestart met Douw en Koren?

Simon: ‘Zes jaar geleden zat de wereld in een financiële crisis, een ramp voor mensen die wilden ondernemen. Tal van goede ideeën gingen verloren omdat ze geen geld konden vinden via de geijkte weg. Wij dachten, waarom investeren mensen die geïnteresseerd zijn in een project niet gewoon zelf hun geld in dat project?

Hoe doen jullie dat juist?

Simon: ‘We begeleiden ondernemers en projecten bij hun campagnes en adviseren banken, ministeries, steden, regio’s en accountants over wat zij met crowdfunding kunnen. Ook blijven we de crowdfunding markt onderzoeken.’ In de afgelopen zes jaar namen al ruim 16.000 mensen deel aan de workshops die Douw & Koren organiseerde.

Zijn jullie enkel in Nederland actief?

Simon: ‘We zijn gestart in Nederland en zijn nu ook actief in België maar we hebben ook campagnes begeleid en opgestart kriskras door Europa, Amerika en Afrika.’

Vlaanderen moet nog veel leren op gebied van crowdfunding. Vorig jaar waarschuwden jullie de Vlamingen nog in een interview met de krant De Standaard dat we de boot van crowdfunding niet mogen missen.

Simon: Inderdaad, cijfers tonen echt aan dat België achteraan de lijst bengelt. In 2013 werd er 1,1 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, niet veel als je naar de omringende landen kijkt. In Nederland was dat bijvoorbeeld 32 miljoen euro. En de oorzaak is echt niet te zoeken in het lager aantal inwoners dat België telt, want als je kijkt naar de hoeveelheid geld per inwoner valt een groot verschil op.

Hoe groot was het verschil dan?

Simon: De Duitsers financierden in 2013 0,90 cent per persoon, Fransen 1,20 euro, Nederlanders 1,90 euro en in het Verenigd Koninkrijk was het zelfs 10,60 euro per persoon! Daartegenover staat een schamele tien eurocent per inwoner in België. We kunnen dus wel stellen dat België nog niet helemaal mee was in 2013.

Je spreekt hier over cijfers van 2013. Is er ondertussen een evolutie op te merken?

Simon: Ja hoor! We berekenden dat in 2014 de Belgen voor 4,3 miljoen euro financiële middelen ophaalden via crowdfunding, wat toch een enorme stijging is.

Maar hoe komt het toch dat België zo achterop hinkt?

Simon: Daar zijn verschillende verklaringen voor. In de buurlanden zijn al veel meer crowdfundingsplatforms opgestart dan hier, hoe meer van die platforms, hoe meer campagnes. In België missen we een beetje het samengevoel: samen ondernemen, samen aandelen kopen, samen investeren, … Ook zullen Belgen minder zakelijke risico’s nemen dan bijvoorbeeld Nederlanders. Net zoals ze bijvoorbeeld minder gewend zijn aan het online zakendoen.

Uiteindelijk steunt de Vlaamse en Federale Overheid crowdfunding ook niet actief?

Simon: Dat Klopt! Nog een belangrijk aspect dat de achterstand verklaart zijn de regels en wetten die hier gelden. Dat is een gemiste kans voor zowel de regering als de ondernemers.

Doen ze het in andere landen dan zo anders?

Kijk bijvoorbeeld naar Engeland, de regering heeft er een fonds opgericht dat ze gebruiken om te investeren in bepaalde campagnes. In andere landen houden ze informatiecampagnes waar wordt uitgelegd wat crowdfunding is, wat de risico’s en de mogelijkheden zijn, … dat neemt de onduidelijkheid over het thema weg. De overheid moet hier ook beginnen informeren en stimuleren én vooral de regels die crowdfunding tegenhouden, schrappen. In België staan er erg lage limieten op de bedragen die mogen opgehaald of geïnvesteerd worden.’

Nu lijkt het erop dat crowdfunding vooral door starters wordt ingezet. Maar ook bestaande bedrijven kunnen er baat bij hebben?

Simon: Sommige bedrijven hebben het erg moeilijk om financiering te krijgen om bijvoorbeeld een tweede vestiging te openen of uit te breiden. Dan is crowdfunding een goede oplossing. Ook qua marketingstrategie kan crowdfunden tellen. Bedrijven die een campagne opstarten, zorgen voor extra reclame. Investeerders willen dat hun geld iets oplevert en gaan reclame maken, ze worden als het ware ambassadeurs voor jouw bedrijf. Want ze willen natuurlijk dat jij je doelbedrag ophaalt.

Lees hier het volledige dossier crowdfunding in het maandblad Ondernemers van April 2015

 

Leave a Reply